مصطفی نشاسته گر؛ سعید هاشمی حلوایی؛ سید علی اکبر صالحی نیشابوری
چکیده
در بحث مدیریت سیلاب، استفاده از فیوز پلاگهای خاکی و سیل بندها امر بسیار مهمی بشمار میآید. فیوز پلاگ خاکی از روگذری ناگهانی سدها و سیل بندهای موجود در برابر سیل های ناگهانی جلوگیری نموده و اجازه تخلیه جریان های مازاد را در هنگام سیلاب میدهد. در این تحقیق با مدلسازی آزمایشگاهی فیوز پلاگ خاکی همگن با هدف بررسی نحوه ...
بیشتر
در بحث مدیریت سیلاب، استفاده از فیوز پلاگهای خاکی و سیل بندها امر بسیار مهمی بشمار میآید. فیوز پلاگ خاکی از روگذری ناگهانی سدها و سیل بندهای موجود در برابر سیل های ناگهانی جلوگیری نموده و اجازه تخلیه جریان های مازاد را در هنگام سیلاب میدهد. در این تحقیق با مدلسازی آزمایشگاهی فیوز پلاگ خاکی همگن با هدف بررسی نحوه تخریب سازه فیوز پلاگ خاکی و چگونگی گسترش شکاف در آن بر اثر روگذری جریان در نتیجه تغییر در ابعاد کانال هادی، به مطالعه نرخ افزایش ارتفاع آب در پشت سازه و تغییر در ارتفاع پرداخته شده است که در مجموع 36 عدد آزمایش انجام و مشخصات تخریب آنها تحلیل شد. تحلیلهای 3 بعدی از شکاف فیوز پلاگ خاکی بعد از روگذری آب از آن انجام گرفت که این تحلیل ها شامل نرخ گسترش شکاف، برداشت شکل شکاف و نحوه گسترش شکاف میباشد. نتایج به دست آمده از تحلیل شکاف نشان داد که فرآیند تخریب فیوز پلاگ در 3 مرحله انجام میگیرد. همچنین مدت زمان شکافتن کامل شکاف بین 40 تا 55 ثانیه در حالتهای مختلف ثبت شد. نتایج بررسی نرخ بازشدگی شکاف نشان داد که در حدود ثانیه 20 نقطه عطفی در نمودارها مشاهده میشود که نشان دهنده کاهش نرخ بازشدگی در مرحله دوم به دلیل فرآیند زیرشویی اطراف کانال هادی است.